lördag 21 april 2012

Lördag morgon

Eftersom jag är "ledig" har jag en känsla att under helgen kommer det komma upp ett antal blogginlägg här på bloggen. Har just ätit lite lunch. Blev en himla god linssoppa (recept från mamma), en liten baugette med tonfiskröra (tonfisk och majonäs) på. Åt nog lite för fort, såsom jag allt för ofta gör, så jag känner mig fortfarande lite hungrig. Kanske ska ta den andra halvan av baguetten också.

I morse vaknade jag och kände mig utvilad. Jag rullade runt i sängen och kollade på klockan, 05.35. What? Hur kunde jag känna mig utvilad efter dryga 5 timmars sömn. Jag rullade runt och försökte hitta en skön position och lyckades till slut somna om och vaknade sen på nytt tjugo över 8. Så jag lyckades få mina 8 timmar sömn i dag i alla fall. Ska nog lyckas med det även i morgon. :)

Idag har jag gjort något som jag inte har gjort på länge. Simmat. Jag minns inte när jag började med simningen. Men det var länge sedan. Jag har ju som sagt en storebror, världens bästa storebror kan jag också nämna, och som lillasyster så vill du gärna göra samma saker som din storebror. I alla fall om man heter Anna Josefsson. Jag såg upp till min bror och ville göra som han. Det var nog därför jag har spelat både fotboll, bandy och simmat. Basketen var nog ett eget intiativ. Även ridningen och gymnastiken. Kanske spelade Henrik även Tennis och det var  anledningen till att jag testade på det.

I alla fall. Tillbaka till simningen. Jag har i alla fall simmat sedan jag var väldigt liten. Vi var ett gäng som sågs en gång i veckan, vilket sedan utökades och blev 2 gåner och senare 3 gånger i veckan. Som till slut kunde bli upp till 6-7 gånger i veckan om man ville satsa. Jag kom aldrig så långt. Jag ville inte ligga i bassängen och plaska 7 gånger i veckan. Jag ville spela basket också, och ha kompisar och göra andra saker. Det hela slutade med att jag valde basketen. Anledningen till det var att jag nog alltid varit en lagspelare, och basketen hade jag fördelen med att vara lång. Sen tror jag att det är av betydelse att min basketcoach uppmuntrade mig till att fortsätta med simningen och såg det som en fördel att jag höll på med andra sporter medan min simtränare blev sur när jag missade en simträning pga basketen. För jag var ändå rätt bra på att simma.

Jag minns dagen när jag hade lyckats slå ett av mina brors rekord. Rekordet var från året då han var lika gammal som jag var då och jag hade simmat snabbare. Vilken lycka!

Det blev en hel del medaljer. Det blev en hel del baddräckter som blev utslitna, badmössor och simglasögon i mängder, flera roliga simresor (Älvdalen, Jönköping, Luxemburg och härliga Frankrike). Jag simmade mest crawl, ryggsim och fjärilssim. Jag fick ont i knät av bröstsim så det lades på hyllan. Jag älskar verkligen att simma fjärilsim, men det är riktigt jobbigt.

Jag sitter här nu i mitt kök och njuter av att jag luktar klor. Så många gånger som jag har luktat så här förut och nu var det alldeles för länge sen jag gjorde det. Tror sista gången jag simmade var när jag var Au Pair i USA. Jag fick en baddräkt, simglasögon och badmössa av mina värdföräldrar. Vilket var en himla tur, för nu har jag någonting att simma i. :)
Tack Ann och Rick

Det var himla jobbigt idag. Men himla skönt att jag har kommit i gång. Älskar ju faktiskt att glida fram i vattnet nästan som om man är tyngdlös. Jag tog rådet av min bror att simma 40x50m, eller nu blir jag osäker. Sa han 40x50 eller 20x50. Det första blir ju 2000 m och det andra 1000 m. Sitter nu och försöker räkna ut hur mycket jag simmade idag. Jo men jag simmade 30x50, vilket blir 1500. Tror jag. Nästa gång måste jag ha något jag kan räkna med. Antingen simmade jag 1500 m eller 1300. Vansbrosimningen är i alla fall 1000 m, 1 km. 

Det ska jag klara, men jag vill ju klara det på en bra tid. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar