onsdag 1 februari 2012

Elin

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det faktiskt min gamle vän Elins födelsedag. Elin och jag har känt varandra sen vi gick på Sörgårdens förskola i Värmbol. Vi gick inte på samma avdelning, hon på Lejonet och jag på Pandan (tror jag). Men jag tror att det var tack vare fröknarna så började vi leka med varandra.

Sen har vi följt varandra genom skolan, först på Sjöholm för att sedan förflyttas till Nyhem. Vi cyklade oftast tillsammans, var på eftermiddagarna och ringdes en massa. Jag tror jag aldrig kommer glömma hennes föräldrar hemtelefon nummer, sitter som inpräntat i fingrarna. På gymnasiet gick vi olika linjer men cyklade ändå tillsammans då och då. Vi fick olika vänner och umgängeskretsar, men vi sågs allt då och då.

Nu på senare år, kanske de 5 senaste eller något sådant, har vi fått mer kontakt igen. Jag vet egentligen inte varför det hände just då. Kanske var det att hon blev gravid och jag ville absolut vara med när hon går igenom ett sådant viktigt skede i livet. Och den där ungen som kom, den där Julia har en speciell plats i mitt hjärta. Hon kan få ens hjärta att smälta lite när hon säger "Min Anna".
Men tillbaka till min vän. Det är inte så lätt att alltid hålla kontakten när man inte bor i samma stad, för när man inte delar samma vardag så blir det något annat. Man är liksom för långt borta, även om man i själen och tanken är nära. Men vi hörs, jag älskar hur vi på senare tid skickar peppande sms och bra ordspråk till varandra. Det kan verkligen göra min dag.

Det är så det ska vara, man ska bara kunna skicka iväg ett kort sms, eller ett kort samtal för att man vill visa eller säga "Hej, jag tänker på dig." Det räcker.
Jag tror faktiskt att jag vet att vi kommer vara vänner i hela våra liv. Det känns som vi tappade bort varandra ett tag, men de senaste åren så har vi hittat tillbaka till varandra vilket är en stor glädje för mig. Hon betyder väldigt mycket för mig. Vi har gått igenom så många saker tillsammans, vi har en barndom tillsammans och det tror jag är viktigt. Att man har vänner som känner en sen man var liten.

Elin, hon är inte bara vacker utan hon är en av de starkaste människorna jag känner. Hon imponerar på mig, hur hon kämpar för sig själv och sina älskade döttrar. Ibland faller man, men det får man. Det viktigaste är att man reser sig varje gång, vilket hon självklart gör.

Om jag kunde, så skulle jag ta bort all den smärtan hon har fått gått igenom den senaste tiden. Men det kan jag inte. Men jag kan tala om vad jag tycker och hur mycket jag tycker om henne. Jag vet att det hjälper, litegrann i alla fall.

Något som jag verkligen tycker om angående våran vänskap är att vi kan vara oss själva, helt. Vi kan sitta bredvid varandra i tystnad. Man får säga att man har en skit dag och det gör inget. Man ska inte behöva vara sitt glada jag bara för att en vän är på besök. Man ska få vara skitig i håret, ha smutsiga strumpor och inte vara på bästa humör. Det är okej. Det kallar jag äkta vänskap.

Elin, jag är så tacksam för att ha dig som min vän.
Du är en underbar kvinna som bara förtjänar det allra bästa.
Grattis på födelsedagen kära du.
Detta är din dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar