torsdag 4 februari 2010

Torsdag

Min vän Emma. Hon ska bli insatt i politiken i år, eller deadline är väl vid valet i September.
Det skulle jag också vilja ha som mål. Jag och Sanna diskuterade det. Att man borde ha mer koll. Jag har noll koll. Och så vill jag bli mer allmännbildad, kanske därför jag läser till lärare.

Iaf, hur ska man bli mer insatt i politiken? Råd? Tips? Någon?

Nu sitter jag här igen, ska plugga men på något sätt hamnar man på internet.
Jag ska skriva klart min berättelse om när jag var bergsklättrare i Österrike, 4 bast gammal. Kanske kan dela med mig här senare.

Egentligen kanske jag borde läsa klart Evans, så jag kan ringa Sanna så vi kan fixa ihop frågorna tillsammans. Börjar krisa sig lite med tid på det. Ghaaa!! Måste bli klar i morgon för i helgen har jag ju inte tid. Paniken kommer krypandes känner jag.

Bäst att logga ur.

ps. i morgon är det ingen vanlig dag. ds.

1 kommentar:

  1. Politik....jag tror att det bästa är att läsa vad partierna tycker, inte glömma bort deras grundideologier och vara kritisk mot sånt som låter som att de har frångått dom.

    Moderaterna har en grundinställning som riktar sig till individerna, alla får klara sig själva, vilket innebär att de som tjänar mycket pengar får det bra, men de som är arbetslösa, sjuka eller så också får klara sig själva. Klasskillnaderna ökar.

    De röd/gröna har en mer kollektiv inställning som innebär att alla hjälper alla, de som tjänar mer får bidra lite mer (procentuellt) till sjukvård, äldreomsorg osv, och de som inte kan arbeta får hjälp så att de inte behöver leva på existensminimum eller bo på gatan. Resultat; ett jämnare Sverige som genrerar i mindre brottslighet och segregation t ex.

    Vill vi ha det som i USA, där hur många som helst inte har sjukförsäkring. Där skillnaderna mellan rika och fattiga är enorm. Där har man haft konservativt styre (moderat) via Bush, men nu representerar Obama deokraterna och vill ändra på just detta.

    Så tycker jag att det ser ut! =) Om ni vill sätta er in ännu mer i moderaternas kampanj när dom blev nya moderaterna så kan nu ju läsa min masteruppsats! Då kan man iaf helt utesluta att Moderaterna har blivit ett arbetarparti i dess ursprungliga betydelse.

    SvaraRadera