onsdag 10 februari 2010

Effektivitet

För att jag ska inse hur dålig eller hur bra jag är på att plugga och hur effektiv jag egentligen är har jag infört ett nytt system. Jag vet inte om jag fick idén av någon eller om den är min egen, oklart helt enkelt. I alla fall, mitt system går ut på att jag tar tid på mig själv, när jag pluggar. Jag stänger av om jag lagar mat, går på toa, pratar i telefon, smsar, går in på FB osv.

Jag tycker det funkar väldigt bra för mig. I och för sig så märker jag hur lite jag egentligen pluggar och hur mycket tid allt annat tar. Sjukt mycket tid. Undra hur lång tid man är inne på FB varje dag?! Jag o Malin har kommit fram till att vi inte vill veta det. Usch!

Idag var mitt mål att jag skulle plugga 4-5 h effektiv tid. Det kanske inte låter så mycket, men testa min metod så ska ni se hur lång tid det tar att få i hop timmarna. Speciellt om man är hemma och det finns så mycket annat att göra.

Tidtagningsuret står just nu på: 03:55:22.7, alltså snart 4h. Mitt mål. Fast jag hade hoppats på närmare 5 h. Men i morgon ska jag sitta i skolan större delen av dagen, så då hoppas jag på att det ska se bättre ut. Och jag har ju ett 2h seminarium som då självklart räknas in i tiden. Men egentligen är det ju inte 2 h utan 45 x2 = 1h och 30 min.

Jag har alltså minst 5 minuter kvar för idag. Sen ska jag hinna gå o mangla alla mina o Malins lakan och prata med Maria på skype. Bäst att börja med lakanen om jag ska komma i säng någon gång i kväll. Imorgon börjar jag klockan 8, så då ska man vara uppe med tuppen, inget jag ser fram emot. Vad jag hoppas på med morgondagen är att jag mår bättre och inte är så förkyld som jag är i dag.

Nu ska jag försöka hinna med allt jag hade tänkt, eller nja en fjärdedel av vad jag hade tänkt i alla fall.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar