onsdag 10 oktober 2012

Sorg

Tänk så många hemska saker som kommer hända i mitt liv.
Alltså det man vet om livet är egentligen att man kommer födas och att alla ska vi dö. Sen vet man nästan ingenting mer som är helt säkert. Men detta vet vi.
Vi alla kommer dö.

Sitter i soffan och har kollat ett avsnitt av en serie jag följer. Två har dött. Avsnittet handlar om sorg, hur du bearbetar den, hur du orkar, hur du ska gå vidare med ditt liv.
Tårarna har rullat, sprutat och torkat.

Tänk så mycket sorg som man ska behöva gå igenom. Min mormor kommer dö. Min Mamma. Min Pappa. Mina äldre släktingar. Vänner kommer försvinna. Några kommer dö unga. Kanske dör man tidigt, kanske lever man tills man är 90.

Min mormor brukar alltid börja med att läsa dödsannonserna. (Jag vet, det är sjukt deprimerande.) Hon är 87 år gammal. Alla hennes närmaste vänner har gått bort. Av hennes 10 syskon är det bara en som lever idag. Hennes man är död. Det kanske inte är konstigt att man kollar dödsannonserna. Hennes kommentar brukar vara: "Ingen som jag känner idag!"

Just idag så kan jag inte tänka mig att orka igenom det. Att alla runtomkring en bara försvinner. Att man inte ska kunna prata med dem längre, kunna ge dem en kram och säga att man älskar dem.

Man vet aldrig vad livet kommer att ge en. Jag vet att jag kommer ha dagar fyllda av glädje. Jag vet att jag kommer skratta så jag får ont i magen. Jag vet att vissa kommer förgylla mina dagar. Men man vet aldrig.

Man vet aldrig någonting, förutom att vi ska alla en dag dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar