torsdag 28 juli 2011

Lev i nuet

Jag har köpt en bok.
Eller rättare sagt jag har köpt flera böcker. Jag längtar efter att få tid att läsa. Ikväll fortsätter jag lite på den bok jag började bläddra i igår. Idag har jag dock överstrykningspennan i högsta hugg. Jag har köpt några böcker som jag har tänkt att kladda i, skriva, stryka under och sätta lappar i. Böcker som jag hoppas ska ge mig något extra. Alkemisten är en av böckerna, älskar den boken.

Boken jag bläddrar i ikväll handlar om
Mindfulness.

Tar ett citat därifrån
"en av medvetandets favoritsysslor är att bege sig till det förflutna eller framtiden och förlora sug i tankar. En del av tankarna är trevliga, andra smärtsamma och ångestskapande. I båda fallen har tankarna en stark dragningskraft på vår medvetenhet. Många gånger lyckas våra tankar döljs vår upplevelse av just denna stund. De får oss att förlora kontakten med nuet."

Det är jag i ett nötskal. Jag är expert på att förlora kontakten med nuet.

Expert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar