söndag 20 februari 2011

Magont

Jag föddes med en mage som inte är perfekt. Vid 3-4-5 åts ålder någon gång kom de fram till att det var mjölk som var den stora boven, eller rättar sagt mjölksockret.
Ju äldre jag har blivit ju mer krångel har min mage gett mig. Jag kan inte äta mackor och fil till kvällsmat (även låglaktos/laktosfri filmjölk), utan min mage kräver riktigt mat.
"Mormor, jag vill inte ha mackor jag vill ha riktig mat." - var min kommentar när jag bodde hos Mormor och Morfar på sommrarna. Riktig mat, varm mat är vad min mage tycker om.

Igår och i fredags åt jag inte mycket varm mat. Vilket kanske ligger bakom varför jag fick spendera lördagskvällen i fosterställning i min säng och nästan gråtandes av smärta. Jag har fått så här ont 2 eller om det är 3 ggr förut. Det är hemskt. Brukar gå över efter några timmar. Hemska lång timmar. Igår lyckades jag somna, efter 4 timmars smärta när smärtan var på väg ner, sov en timme eller två för att vakna i gen av att ha ont. Vad är det för fel på min mage?

Tänkte nästan åka in till akuten igår. För jag får ju bara så här i bland, svårt för läkarna att undersöka mig när jag inte har ont. Men jag orkade inte. Förut har den gemensamma nämnaren varit fysisk aktivitet innan magontet. Denna gång hade jag inte ansträngt mig. Denna gång hade jag ätit kall mat, vilket jag inte hade gjort de andra gångerna. Finns inte längre någon gemensam nämnare. Förutom smärtan.

Idag vaknade jag med världens huvudvärk i stället. Magontet är borta. Huvudvärken beror väl på att jag inte åt något igår efter lunchen kl 13. Nu har jag ätit en tallrik yoghurt och makaroner och bacon till lunch. Huvudvärken är fortfarande inte borta, så tänker ta en alvedon nu när jag har mat i magen. Tänkte att det kanske inte är så bra att äta tabletter på tom mage.

Huvudvärken måste bort, för snart ska vi spela en viktig match som vi bara måste vinna.
Hejja oss!

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar