onsdag 10 november 2010

Det blir vad du gör det till

Så är det faktiskt. Det blir vad man gör det till.
Har man bestämt sig att man ska ha en dålig dag, så kan ingen ändra det förutom en själv.
Jag känner en klok man, jag anser att han är klok. Han har nog blivit klok av misstag han har gjort i sitt liv. Men jag tror lätt att han en dag kommer lyckas. Denna man heter Ardie och är en komiker jag träffade en sommarnatt i New York. Denna man kom jag sen att träffa flera gånger, varje gång jag var i New York, som blev ett par gånger när min räv Ida bodde där. Han är alltid positiv, ser allt från den ljusa sidan. Jag försöker ta efter honom, tror det skulle vara bra för mig. Men det är inte alltid så lätt.

Han skrev i ett sms till mig en dag, när jag var sjukt stressad på ett inställt tåg, ett försenat tåg och rädlsa för arga värdföräldrar. Om jag har en dålig dag, är det bara upp till mig att se till att ändra på det. Det är bara jag som kan ändra på det. (Kommer inte ihåg ordagrant, fast jag tror jag har skrivit ner det någon gång). Han har så rätt.

Som när jag precis hade kommit hem från en av mina resor på andra sidan atlanten. En natt hemma i Katrineholm och sen skulle jag direkt ner till Växjö till min söta Steffi som skulle ha födelsedagskalas. Jag åkte tåg, var tvungen att byta i Norrköping, ett byte med liten väntan. Jag gick in på toa för att jag skulle sminka mig lite. Hade haft bråttom på morgonen och hade inte hunnit med det. När jag går ut från toan och ut ur tågstationen ser jag hur mitt tåg rullar iväg. Jag missade det med max 2 minuter, troligtvis 1 minut (ja, jag är tidsoptimist). Min klocka var efter, den var väl anpassad efter flygtiderna. Jag ville bara stortjuta. Gråta som om det inte fanns någon morgondag. Kunde knappt hålla tillbaka tårarna när jag ringde mamma och berättade vad som hade hänt. Allt kändes för jävligt, jag var jetlagad och ledsen.

Då tänkte jag på Ardie. Vad skulle han ha sagt till mig?
Jo, det är bara pengar. Och lite tid förstås. Pengar, förlust av pengar var det värsta. Och hur illa är det egentligen. Fick bara köpa en ny biljett. Max 300 kr. 300 kr, vad är det egentligen? En fis i rymden. Så i stället för att bryta ihop tänkte jag på Ardie och hans positiva attityd. Och bestämde mig för att inte låta detta förstöra min dag.

Så kan alla göra. Inte låta det dåliga eller någon incident förstöra ens dag.
Det blir vad du gör det till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar