torsdag 16 september 2010

Innerligt

"Det kan börja en vanlig dag, som en lätt obekväm aning, det är någonting som inte stämmer, det är någonting i livet som skaver och som inte låter dig vara ifred. Impulsen är lätt att vifta bort, speciellt i vår tid när det finns så mycket att distrahera sig med. Men hur du än bär dig åt så blir det inte bättre. Den där aningen kommer igen och du känner en diffus oro och otillfredsställelse. Det gnager och gnager, och så en dag, eller kanske en sen natt, tar du mod till dig och lyssnar och hör aningen är en fråga, en sats med fem ord: Vad är meningen med livet? Och du tänker: Ja, vad är egentligen menningen med livet? Frågan är inte särskilt unik, den har ställts i sekler, i millennier, sedan urminnes tider då den varelse som kallas människa fick förmågan att föreställa sig morgondagen. Är det här allt, har hon frågat sig, var det inte mer?"

Idag, kom jag hem från en värdelös dag på praktiken. Ok, inte värdelöst. Inget är värdelöst, man blir alltid en erfarenhet rikare. Men idag har jag känt mig överkörd, utnyttjad, trött och stressad. Man kan ha bättre dagar.
Sen ska man komma hem, städa, tvätta, diska och plocka i ordning. Går in i min kombos rum och kollar om hon har städat, om jag ska dammsuga hennes rum eller inte. På hennes nattduksbord hittar jag en bok; "Konsten att leva innerligt". Hm, tänker jag. Tar boken i min hand och lägger mig i hennes fint bäddade säng (i jämförelse med min som, såsom mitt rum, ser helt kaosartad ut) och läser baksidan på boken. Blir intresserad, läser förordet, läser första intro kapitlet och hittar detta stycke där. Jag känner igen mig själv, jag vet den där känslan. Har känt den ibland. Jag tror att det är den känslan som får det att klia i fingrarna på mig. Känslan av att "är det inte mer än detta?" Det är nog den känslan som får mig att packa min backpacker-ryggsäck och dra. För att söka mer. För att söka något, som jag än inte har funnit. Tror jag. Eller är det bara att jag vill se solen gå ner någon annanstans. Miljöombyte?

Jag tror jag måste köpa boken, i alla fall läsa den när min kombo har läst klart den.
Kanske jag kan hitta några svar.

För vad är egentligen meningen med livet?
Varför lever just jag?

1 kommentar:

  1. Anna... Läs Alkemisten... Har du läst den, läs den igen! "Var det inte mer" får en helt ny innebörd.. Ibland behöver man bara vrida lite lite lite på huvudet och sen är det där.. Allt. Var det inte mer existerar inte längre.. Sen vad finns det mer.. DET är en bra fråga som istället ger utveckling.. Var det inte mer borde enligt lag ändras till, vad finns det mer?.. tänk på den... :o)

    SvaraRadera